Wat kost een ziekenhuisbehandeling?
ZorgKiezer.nl maakt consumenten al meer dan 10 jaar bewust van de verschillen in tarieven en kwaliteit van de zorg. Zo publiceerden wij in 2005 als eerste in Nederland een totaaloverzicht van alle ziekenhuistarieven (DBC's) na een door ons gedaan WOB verzoek bij toenmalig toezichthouder in de zorg CTG-Zaio. Vanaf 2012 deden wij meerdere onderzoeken naar de tot dan toe geheime tarieven van ziekenhuizen. In 2013 publiceerde we het rapport 'Ziekenhuiskosten transparant'. Daaruit bleek dat de tarieven tussen ziekenhuizen onderling tot wel drie keer duurder. Ook bleek dat de tarieven tussen zorgverzekeraars onderling flink van elkaar kunnen verschillen.Update augustus 2016: Tarieven zorgverzekeraar CZ bekend. Bekijk hier de tarieven.
Ziekenhuizen en zorgverzekeraars maken elk jaar afspraken over de kosten van behandelingen in het ziekenhuis. Deze ziekenhuistarieven zijn nu niet openbaar. Als je als consument vóóraf wilt weten wat je ziekenhuisbehandeling gaat kosten is dat niet eenvoudig te achterhalen. ZorgKiezer.nl heeft in verschillende onderzoeken reeds aangetoond hoe groot de verschillen zijn tussen ziekenhuizen als de tarieven eenmaal boven tafel komen.
In 2013 publiceerde we het rapport 'Ziekenhuiskosten transparant'. Download het hier.
Waarom kan je als consument niet weten wat je behandeling kost?
Het tarief is een afspraak tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar. Uit concurrentieoverwegingen wordt dit tarief niet openbaar gemaakt. De consument mag en kan dit daarom niet weten. Je weet dus vooraf niet wat je betaalt. Een consument die kostenbewust is en daarom wil bekijken in welk ziekenhuis hij zich het goedkoopst kan laten behandelen, komt bedrogen uit, hij heeft geen informatie. Daarnaast duurt het elk jaar heel lang voordat ziekenhuizen en zorgverzekeraars definitief hebben afgesproken wat de verschillende behandelingen kosten.
Hoe komen ziekenhuizen en zorgverzekeraars tot hun tarieven?
De facturering en declaratie van ziekenhuizen aan zorgverzekeraars is sinds de introductie van de DBC’s (en daarna DOT’s) compleet onduidelijk. Ziekenhuizen krijgen van de zorgverzekeraar in de meeste gevallen een voorschotbedrag (een zogenaamde aanneemsom). Binnen deze aanneemsom maken ziekenhuizen vervolgens zelf een inschatting wat elke behandeling gaat kosten en hoe vaak deze gaat voorkomen. Deze rekensom telt op tot de hoogte van de aanneemsom. Dat is de reden waarom behandeling per ziekenhuis qua kosten flink kunnen verschillen. Het tarief dat tot stand komt is dus niet een daadwerkelijke kostprijs, maar het resultaat van giswerk en veronderstellingen. Vaak wordt gezegd dat de daadwerkelijke tarieven fictieve bedragen zijn. Het doet er immers feitelijk gezien niet toe voor hoeveel de DOT in de boeken staat, de aanneemsom is wat het ziekenhuis krijgt.
Verschillen ziekenhuizen veel op prijs?
Ja, het verschil tussen wat het ene ziekenhuis rekent voor de behandeling en het andere ziekenhuis loopt enorm uiteen. De verschillen kunnen oplopen tot wel 300%. Dit komt omdat ziekenhuizen en zorgverzekeraars scherp met elkaar onderhandelen. Het is dus heel relevant om te weten wat het ziekenhuis rekent voor jouw behandeling, zodat je goed kunt vergelijken.
Verschillen de prijzen van zorgverzekeraars onderling ook veel?
Ja, het kan voorkomen dat de ene zorgverzekeraar soms 30 tot 40% goedkoper is dan een andere verzekeraar voor de zelfde behandeling bij het zelfde ziekenhuis. Dat komt omdat zorgverzekeraars allemaal individueel onderhandelen met de ziekenhuizen.
Waarom doen we dit?
ZorgKiezer.nl probeert als onafhankelijke partij al 10 jaar te laten zien wat er echt speelt in de zorg. We zijn de grootste onafhankelijke vergelijkingssite voor zorg en zorgverzekeringen en zitten dus tussen consumenten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars in. We helpen consumenten met kiezen in de zorg. We willen mensen bewust maken van de verschillen in de zorg: van de kwaliteiten van een arts of afdeling, de sterftecijfers van een ziekenhuis, de kosten van een behandeling of de voorwaarden en premies van een zorgverzekering. Door informatie over kwaliteit en kosten of tarieven inzichtelijk te maken, proberen wij mee te helpen om de kwaliteit te verbeteren en de kosten omlaag te krijgen. Ons einddoel: Betere en betaalbare zorg voor ons allemaal.