04-11-2010 Bron : DGN Publishers (eigen bericht)
Zorgverzekeraar De Friesland is volgens klanten de beste zorgverzekeraar van Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite ZorgKiezer.nl. Kleine en regionale zorgverzekeraars scoren beter dan grote verzekeraars als Zilveren Kruis Achmea en VGZ. Opvallende nieuwkomer is CZ Direct, de internetverzekering van CZ. Dit past in de trend dat mensen hun verzekeringen via internet willen regelen. Klanten zijn het meest tevreden over de afhandeling van declaraties (7,6) en bereikbaarheid van de klantenservice (7,4). Over de hoogte van de premie en de dekking van de zorgverzekering is men (6,7) het minst tevreden. Overigens krijgt geen enkele verzekeraar een onvoldoende, het gemiddeld ligt op een zeven. De Friesland Zorgverzekeraar, vanaf volgend jaar onderdeel van Achmea, is met een gemiddelde score van 8,3 de beste zorgverzekeraar van Nederland. Verzekerden geven ook hoge cijfers aan PNO Ziektekosten (8,2) en CZdirect (7,9). Acht van de tien beste zorgverzekeraars zijn kleine en regionale zorgverzekeraars. Peter Ruys van ZorgKiezer.nl: ,,De Friesland Zorgverzekeraar is gekozen tot de beste zorgverzekeraar van Nederland en krijgt de ZorgKiezer Award 2010. Klanten zijn zeer tevreden over het afhandelen van declaraties en de klantenservice.’’ Diana Monissen, voorzitter Raad van Bestuur van De Friesland Zorgverzekeraar: ,,Wij zijn heel trots op deze uitverkiezing. Het is voor De Friesland toch de erkenning van de grote inzet die we iedere dag met elkaar plegen om goede kwaliteit van zorg te leveren met een hoge service. Klantvriendelijk, dicht bij de mensen en snel. Wij nemen daarbij onze klanten heel serieus, gaan het gesprek aan en luisteren naar wat zij belangrijk vinden.’’ Over het algemeen zijn klanten volgens Ruys minder tevreden over de door zorgverzekeraars geboden verhouding tussen prijs en kwaliteit door de fors gestegen zorgpremie. Ook leveren de automatische incasso van het eigen risico en het bijbetalen voor geneesmiddelen veel klachten op. ‘‘Mensen die bij de kassa staan en de boodschappen ineens niet kunnen betalen, zijn niet blij met hun zorgverzeraar.” ZorgKiezer.nl heeft in de periode van 1 november 2009 tot 14 oktober 2010 ruim 33 duizend bezoekers gevraagd om hun zorgverzekeraar te beoordelen op bereikbaarheid en deskundigheid van de klantenservice, afhandeling van declaraties, prijs/kwaliteit verhouding, afspraken nakomen en dekking/inhoud van pakket. Uiterlijk 15 november moeten alle Nederlanders de nieuwe polis met de premies voor 2011 van hun zorgverzekeraar hebben ontvangen. Tot 1 januari 2011 heeft iedereen de tijd om de oude verzekering op te zeggen. Aanmelden bij een nieuwe verzekeraar kan vervolgens tot 1 februari 2011. De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op deze pagina.