Overstapseizoen 2021: aantal overstappers blijft gelijk
De afgelopen overstapperiode was de eerste keer dat de Nederlandse bevolking van zorgverzekering kon wisselen tijdens een pandemie. Het was onduidelijk of corona ervoor zou zorgen dat er juist meer of minder overstappers zouden zijn.
Meer dan de helft van alle Nederlanders zit al meerdere jaren bij dezelfde zorgverzekeraar. Een groot deel van de bevolking is zelfs nog nooit overgestapt. Elk jaar publiceert Vektis een zorgthermometer met de aantallen van het voorgaande overstapseizoen.
Inhoudsopgave
Aantal overstappers gelijk aan vorig jaar
Gedurende het overstapseizoen werd al snel duidelijk dat we dit jaar geen grote stijging in het aantal overstappers zouden zien. Het aantal mensen dat koos voor een andere zorgverzekering blijft gelijk aan het jaar ervoor. 6,5% koos voor een andere zorgverzekering voor 2021. 67% van de verzekerden is de afgelopen 7 jaar niet gewisseld van zorgverzekeraar.
Meer overstappers kozen voor een aanvullende verzekering. Bijna 85% koos voor een aanvulling bij de basisverzekering. De tandartsverzekering was afgelopen overstapperiode ook populair bij mensen die kozen voor een combinatiepakket.
Marktaandelen
De vier grootste zorgverzekeraars zijn hetzelfde als de afgelopen jaren. De grootste verzekeraar blijft Achmea met daarna VGZ, CZ en Menzis. Van de kleine verzekeraars blijft DSW-Stad Holland het grootste marktaandeel houden.
De grootste relatieve groei in marktaandeel was te zien bij zorgverzekeraar a.s.r. (voorheen De Amersfoortse). Bij ONVZ is ook een lichte groei in marktaandeel te zien. Dit zou te verklaren kunnen zijn door de introductie van het nieuwe label Jaaah.
Verzekeringconcern | Aantal verzekerden |
Achmea | 4,8 miljoen |
VGZ | 4,2 miljoen |
CZ | 3,7 miljoen |
Menzis | 2,1 miljoen |
Per 1 januari 2021 is het concert iptiQ gestopt. De verzekeringen van Besured, Promovendum en National Academic zijn overgedragen aan VGZ en Achmea.
Zorgpremie en korting
De zorgverzekeraars hebben tot het laatste moment gewacht met het bekendmaken van de nieuwe zorgpremies. De gemiddelde jaarpremie is afgelopen periode licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. De duurste zorgverzekering die op ZorgKiezer was te vergelijken was van De Amersfoortse (nu a.s.r.). De goedkoopste bij ZEKUR. Het verschil in prijs, bij een standaard eigen risico, is meer dan 500 euro op jaarbasis.
Dit jaar is er opnieuw minder gekozen voor een collectieve zorgverzekering. Gemiddeld is een individuele zorgverzekering goedkoper dan een collectieve verzekering. Zorgverzekeraars mogen nu maximaal 5% korting bieden op de basisverzekering. Het plan is om de korting volledig af te schaffen per 1 januari 2023. De verwachting is dat het aantal afgesloten collectieve zorgverzekeringen verder zal afnemen. Dit komt mede doordat overstappers steeds meer beseffen dat een collectieve zorgverzekering niet altijd het meest voordelig is.
Eigen risico
Nieuwe zorgverzekeraar Jaaah biedt de hoogste korting aan bij het maximale eigen risico van 885 euro. Het verhogen van het eigen risico kan enkele tientallen euro’s korting per maand opleveren. Het aantal overstappers dat kiest voor een vrijwillig eigen risico is iets afgenomen. Het aantal mensen dat kiest voor het maximale vrijwillige eigen risico is echter wel toegenomen.
Het grootste aantal verzekerden kiest niet voor het verhogen van het eigen risico. De afgelopen jaren was het verplichte eigen risico bevroren op 385 euro. Per 1 januari 2022 komt dit te vervallen en kan het verplichte eigen risico weer worden verhoogd of verlaagd.
Het volledige rapport is terug te lezen op Vektis.
Laatste update op 26 april 2021 – 12:22
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.
Ja ik ben via Zorgkiezer overgestapt en zou in april een tandenborstel krijgen en € 10 als ik iemand anders aanbracht, maar helaas niets ontvangen en mijn dochter ook niet.
Inmiddels mag je wachten tot minimaal juni voordat je de tandenborstel krijgt. Ze hebben steeds een ander smoesje om tijd te rekken. Ik heb er echt een negatief gevoel bij gekregen. Mag ik het besodemieteren noemen?
Beste Henk,
Laat ik beginnen met dat we begrijpen dat je het lang vindt duren. Helemaal terecht en goed dat je even contact met ons opneemt. We hebben je op onze actiepagina zo goed mogelijk op de hoogte proberen te houden van de voortgang van het ophalen van ons overstapcadeau. Zoals je zult begrijpen zijn we hierin afhankelijk van de regels die er zijn rondom de huidige situatie door Covid-19.
Onze klanten kunnen de elektrische tandenborstel ophalen in de winkels, waarvoor wij een samenwerking zijn aangegaan met de Blokker. Wij versturen ze niet individueel naar iedereen. We waren daardoor helaas afhankelijk van wanneer de winkels open zijn. Zodra de Blokker open is hebben zij aangegeven zelf ook nog even te moeten opstarten voordat ze zoveel klanten kunnen ontvangen. Daarnaast is het verspreiden van 100.000 tandenborstels een flinke operatie.
We besodemieteren niemand en vinden het dan ook vervelend dat je dat zo ervaart. We hoopten juist iets leuks te doen!
Voor nu hoop ik je voldoende geïnformeerd te hebben. We houden je op de hoogte via de actiepagina en via de e-mail. Indien je meer vragen of opmerkingen hebt, mag je ons ook altijd even bellen of mailen.
Groeten,
ZorgKiezer
Beste Anke,
Dank je wel voor je bericht. Inmiddels hebben wij iedereen die er recht op heeft een mail gestuurd waarmee je het cadeau kunt claimen. Check vooral even goed je mailbox, wellicht heb je deze mail over het hoofd gezien of is deze in je spam terecht gekomen. Eind van deze maand kan de tandenborstel dan opgehaald worden bij de Blokker! 🙂
Mocht je geen mail hebben ontvangen, neem dan vooral even contact met ons op (info@zorgkiezer.nl), dan kunnen we kijken wat de status is en of je er wel of geen recht op hebt.
We helpen je graag!
Fijne dag!
groeten,
ZorgKiezer
Beste Anke,
Dank voor je bericht. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Wat betreft de bol.com actie: Inmiddels hebben we van de meeste zorgverzekeraars een terugkoppeling ontvangen over wie er daadwerkelijk is overgestapt. Dat betekent dat we door kunnen met het versturen van de Bol.com bonnen!
We versturen deze week naar alle deelnemers van onze Tell-a-Friend actie een e-mail met daarin of je wel of geen recht hebt op de Bol.com bon. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal dingen, waaronder of jouw “friend” echt is overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Ook als je hebt deelgenomen aan de actie maar uiteindelijk toch geen bon krijgt dan zullen we je hierover informeren met daarbij de reden. Uiterlijk aanstaande vrijdag ontvang je meer informatie van ons.
Via de volgende link kan je nog een keer alle voorwaarden van beide acties terug lezen: https://zorgkiezer.membergetmember.co/page/tos
https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
Wij vinden het uiteraard heel vervelend dat het allemaal zo lang duurt en vragen je om nog heel eventjes geduld te hebben.
Fijne dag!
Groeten,
ZorgKiezer
Ook ik heb nog steeds geen tandenborstel ontvangen terwijl dit beloofd is
Uitstel op uitstel op uitstel. Wellicht tijd om Kassa of Radar te benaderen
Beste Peter,
Dank voor je bericht. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Alle informatie over onze tandenborstelactie kan je vinden op onze website: https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
We vragen je om nog heel eventjes geduld te hebben en hopen je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Fijne dag!
Groeten,
ZorgKiezer
Waar blijft de elektrische tandenborstel die jullie beloofd hebben? Zet dat aub ook in een nieuwsbrief.
Wordt minimaal juni.
Beste Benno,
Dank voor je bericht. We hebben afgelopen week een update mail verstuurd naar iedereen die recht heeft op het overstapcadeau, waaronder ook naar jou. Wellicht is deze in je spam terecht gekomen? Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Alle informatie over onze tandenborstelactie kan je vinden op onze website: https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
We vragen je om nog heel eventjes geduld te hebben en hopen je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Fijne dag!
Groeten,
ZorgKiezer
Hallo ,
inderdaad heb ik tot nu toe ook nog geen elektrische tandenborstel mogen ontvangen.
Graag zie ik die nog tegemoet,
Groet H. Hofman
Beste heer/mevrouw Hofman,
Dank voor je bericht. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Alle informatie over onze tandenborstelactie kan je vinden op onze website: https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
We vragen je dus om nog heel eventjes geduld te hebben en hopen je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Fijne dag!
Groeten,
Zorgkiezer
Ook ik heb mijn elektrische tandenborstel nog steeds niet gekregen graag een reactie van jullie kant AUB
Wordt minimaal juni
Beste heer/mevrouw Van Bommel,
Dank voor je bericht. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Alle informatie over onze tandenborstelactie kan je vinden op onze website: https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
We vragen je dus om nog heel eventjes geduld te hebben en hopen je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Fijne dag!
Groeten,
Zorgkiezer
Ook hier geen tanden borstel en geen 10 euro voor een nieuwe klant 😔
Steeds een nieuwe reden uitstel te motiveren. Puur smoesjes. Willen wachten tot het veilig kan. Daarmee bedoelt men ophalen bij Blokker. Kennelijk nog nooit van opsturen gehoord of iets dat collect heet.
Ik ben benieuwd wat de volgende smoes gaat worden.
Beste Geraldine,
Goed dat je ons even een berichtje stuurt. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Wat betreft de bol.com actie: Inmiddels hebben we van de meeste zorgverzekeraars een terugkoppeling ontvangen over wie er daadwerkelijk is overgestapt. Dat betekent dat we door kunnen met het versturen van de Bol.com bonnen!
We versturen deze week naar alle deelnemers van onze Tell-a-Friend actie een e-mail met daarin of je wel of geen recht hebt op de Bol.com bon. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal dingen, waaronder of jouw “friend” echt is overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Ook als je hebt deelgenomen aan de actie maar uiteindelijk toch geen bon krijgt dan zullen we je hierover informeren met daarbij de reden. Uiterlijk aanstaande vrijdag ontvang je meer informatie van ons.
Via de volgende link kan je nog een keer alle voorwaarden van beide acties terug lezen: https://zorgkiezer.membergetmember.co/page/tos
https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
Wij vinden het uiteraard heel vervelend dat het allemaal zo lang duurt en vragen je om nog heel eventjes geduld te hebben.
Fijne dag!
Groeten,
ZorgKiezer
Belofte maakt schuld, de tandborstel z.s.m opsturen aub.
Het wordt juni of later. Steeds een ander smoesje om uit te stellen. Zeer bedenkelijk
Helemaal met je eens.
Beste Radouan,
We snappen dat je dat wilt, dit horen we vaker en we begrijpen dat verzoek ook volledig. Echter hebben wij de tandenborstels niet hier liggen (het gaat namelijk om 100.000+ stuks), dus dit kan simpelweg niet, dit loopt echt via de Blokker.
We vinden het net als jij een zeer vervelende situatie. We moeten je dus helaas echt vragen om nog even geduld te hebben.
groeten,
ZorgKiezer
Tandenborstel:als je belt krijg je een bandje dat door Corona er vertraging is. het was gelijk april; dit wordt nu weer doorgeschoven. gewoon slechte actie; zorg dat je een voorraad had gehad. het gaat dan weliswaar ” om een tandenborstel”, jullie gebruiken het wel nadrukkelijk in jullie actie om mensen te winnen. Ik weet nu in ieder geval dat ik niet de enige ben, en dat waarschijnlijk niemand nog een tandenborstel heeft ontvangen. vraag is of deze sowieso komt….
Beste Ronald,
Dank voor je bericht. Hierbij een update van de huidige situatie.
Als je tijdens de actieperiode bent overgestapt van de ene naar een andere verzekeraar op Zorgkiezer.nl, dan heb je recht op één tandenborstel per adres. Helaas duurt dit langer dan wij hadden verwacht of gehoopt. Inmiddels hebben we goed nieuws: de winkels zijn eind april weer opengegaan en dat betekent dat wij binnenkort de distributie van jouw ZorgKiezer overstapcadeau, de gratis Oral- B elektrische tandenborstel, eindelijk kunnen opstarten!
De hele operatie (100.000+ tandenborstels) heeft een doorlooptijd van ruim een maand vanaf openstelling winkels, dus naar verwachting kan je de tandenborstel in juni ophalen bij de Blokker bij jou in de buurt. Je ontvangt hierover van ons binnen een paar weken nadere informatie. Hou vooral ook even je spam folder in de gaten, voor het geval onze mail daarin terecht komt.
Alle informatie over onze tandenborstelactie kan je vinden op onze website: https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/gratis-elektrische-tandenborstel
We vragen je om nog heel eventjes geduld te hebben en hopen je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Fijne dag!
Groeten,
ZorgKiezer