Nederlanders weten weinig van eigen polis
Veel Nederlandse burgers hebben het volste vertrouwen in hun zorgverzekering, maar het blijkt dat bijna de helft wel eens onaangenaam is verrast door ongedekte kosten. Er is slechts één derde deel van de Nederlanders die de polis grondig doorneemt.
Dit resultaat blijkt uit onderzoek van de zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea, die het onderzoek heeft afgenomen bij 1100 respondenten. Velen vertellen er vertrouwen in te hebben dat alles goed is geregeld, anderen vinden het te ingewikkeld. Dan is er nog de groep die vindt dat het tijdverspilling is.
Inhoudsopgave
Informatievergaring
Bij het kiezen van een zorgverzekering zoekt twee derde van de Nederlanders advies. Dit wordt voornamelijk gewonnen bij een zorgvergelijker als ZorgKiezer.nl. De vergoedingen zijn vaak het eerste waar naar wordt gekeken, 39% van de Nederlanders stelt dit als prioriteit. Een ruime kwart bekijkt als eerst de prijs van het basispakket.
Gebrek aan kennis
Ongeveer de helft van de onderzochten weet niet wat het verschil is tussen de eigen bijdrage en het eigen risico. Onder de jongeren is deze groep het grootst. Ongeveer de helft van de verzekerden is voor onverwachte medische kosten komen te staan die niet vergoed werden door de zorgverzekeraar. De kosten na een tandbehandeling waren de grootste reden tot verrassing, met zo’n 25% van de verzekerden. Één op de vijf Nederlanders schrok van de rekening van de fysiotherapeut.
Daarbij vergissen veel verzekerden zich over wie de inhoud van het basispakket bepaalt. Maar liefst 30% van Nederlanders denkt dat dit bedacht wordt door de zorgverzekeraar. Het is echter de Rijksoverheid die over de inhoud van het pakket gaat.
Laatste update op 4 januari 2023 – 12:19
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.