Steeds minder wanbetalers voor zorgverzekering
Het aantal wanbetalers bij de zorgverzekeraars blijft dalen. Dat blijkt uit cijfers van het CAK. Je bent een wanbetaler als je na zes maanden je zorgpremie nog niet betaald hebt. In 2014 waren dit 325.000 verzekerden, nu is dat aantal onder de 250.000.
Inhoudsopgave
Oorzaak daling wanbetalers
Volgens het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport komt deze daling door de nieuwe wet die is ingegaan in 2016. Deze wet maakt het makkelijker voor zorgverzekeraars om een betalingsregeling te treffen voor de wanbetalers.
Gevolgen wanbetalers
Het kan weleens voorkomen dat de zorgverzekeraar de zorgpremie niet direct van de rekening kan afschrijven. Dit is geen enkel probleem. Zij zullen dit nog een keer proberen na een aantal weken. Mocht het dan nog niet lukken dan kunnen zij na twee maanden een betalingsregeling aan de klant aanbieden.
Is er na 6 maanden geen nog geen betaling gedaan voor de zorgpremie? Dan zal je bij het Zorginstituut Nederland worden aangemeld en zal je premie automatisch van je inkomsten worden afgehaald. Je kunt er ook voor kiezen om maandelijks zelf de premie over te maken. Aan het CAK betaal je een ‘bestuursrechtelijke premie’. In 2018 is die € 128,83 per maand. De hoogte van deze premie is wettelijk bepaald.
Goed om te weten: De zorgverzekeraar kan de aanvullende zorgverzekering beëindigen. Voor de basisverzekering blijf je altijd verzekerd.
Overstappen en een betalingsachterstand?
Met een betalingsachterstand is overstappen van zorgverzekering niet mogelijk. Je huidige zorgverzekeraar staat niet toe dat de zorgverzekering wordt opgezegd terwijl je nog premies verschuldigd bent. Dit kan dus een reden zijn waarom je niet bent geaccepteerd voor je overstap. Heb jij je zelf je huidige zorgverzekering al opgezegd voor 1 januari. Houd er dan rekening mee dat je niet kunt overstappen voor 31 januari als je een betalingsachterstand hebt.
Laatste update op 31 januari 2018 – 13:41
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.