Heldere zorgfactuur voor consument in 2014
Patiënten krijgen in 2014 een begrijpelijk kostenoverzicht na een medisch bezoek. De minister heeft deze maatregel getroffen naar aanleiding van de aanhoudende stroom aan berichten over fraude met declaraties.
Volgens de minister geven zorgverzekeraars al steeds meer inzicht in de rekeningen. Nu kan de consument ook goed mee kijken. De zorgconsument die de behandeling of het consult zelf heeft ondergaan, kan immers ook goed beoordelen of de factuur klopt. De minister overlegt nu met verzekeraars hoe het overzicht verhelderd kan worden.
Inhoudsopgave
Zorgfraude
Nu de zorgkosten stijgen, wil de Kamer dat alles op alles wordt gezet om fraude grondiger aan te pakken. De schattingen over fraude in de zorg lopen uiteen van ruim 7 miljoen (in 2011 opgespoord door verzekeraars) tot 7 miljard euro. Schippers benadrukte dat het aanpakken van foute declaraties en oplichting ook voor haar prioriteit heeft.
Meldpunt zorgfraude PVV
Eerder vandaag overhandigde de PVV ruim 500 meldingen over fraude in de zorg aan de minister. De meldingen kwamen de afgelopen twee maanden binnen bij het fraudeloket dat de partij had opengesteld.
De meldingen die de PVV kreeg zijn divers. Zo volgde voor een telefonisch consult waarbij de hulpverlener niets kon betekenen voor de patiënt een rekening van 218 euro. Een apotheek knipt een recept voor drie maanden in drie recepten voor een maand of declareert herhaalrecepten die nooit zijn afgehaald. Of een specialist die een rekening stuurt voor een behandeling die nooit plaatsvond.
Laatste update op 27 mei 2013 – 17:19 door Claire Langenhoff.