“Zorgstelsel in Nederland niet klaar voor de toekomst”
Om de zorg in Nederland goed en toegankelijk te houden voor iedereen, moet er iets gebeuren, zegt minister De Jonge. Het zorgstelsel heeft daarom aanpassing nodig. Deze week besprak de Tweede Kamer de begroting van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor 2020. Het ministerie gaat de knelpunten in de zorg voor de zomer in beeld brengen. Regionale zorgkantoren spelen hierin een belangrijke rol.
Op dit moment bestaan er eigenlijk drie verschillende stelsels naast elkaar, zegt minister De Jonge. En dat maakt het systeem ingewikkeld. De zorg die mensen nodig hebben, wordt betaald door de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar. Hierdoor worden veel mensen van het kastje naar de muur gestuurd, concludeert Kamerlid Agama (PVV). Mensen die zorg nodig hebben worden niet goed geholpen en de wachtlijsten blijven groeien.
Inhoudsopgave
Zorgplicht
Over die wachtlijsten is de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport duidelijk: zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Wanneer een zorgverlener zelf geen plek heeft, zou hij patiënten actief moeten doorverwijzen naar zijn collega’s. Maar wie spreek je aan wanneer je als individu geen zorg krijgt omdat de gemeente, het zorgkantoor en de zorgverzekeraar je steeds naar elkaar doorverwijzen?
We moeten de aansprakelijkheid verbeteren en vergroten en dat begint in de regio, zo stelt de minister. Het komende jaar worden de regionale zorgkantoren aangepakt. Mogelijk komt er één regiomodel als uitgangspunt voor de zorg.
Problemen zorgstelsel in kaart
De komende maanden maken zorgverzekeraars, gemeenten en zorgkantoren per regio een uitgebreide analyse. Voor de zomer presenteert de minister een contourennota, die vraag en aanbod van zorg per regio in kaart brengt. Dan is het tijd om de knelpunten aan te pakken. De Jonge verzekert de Kamer dat dit niet betekent dat er tot die tijd niets gebeurt met urgente problemen. “We gaan al die dingen die nú om een oplossing vragen, gewoon oplossen.”
Zorgvraag neemt toe
Door vergrijzing neemt het aantal chronisch zieken toe. De vraag naar zorg gaat de komende twintig jaar enorm stijgen. De Jonge verwacht dat de uitgaven in de zorg in 2020 met 3 miljard stijgen. Maar geld is niet het grootste probleem: er is een groot personeelstekort in de zorg. “We trekken nu alles uit de kast om meer mensen te werven.” Volgens de minister is het zorgstelsel in Nederland nog niet klaar voor de toekomst. Daarom zet hij in op preventie en innovatie. Zorg moet slimmer georganiseerd worden.
Rol zorgverzekeraars
Alle partijen die bij de zorg betrokken zijn moeten aanpassingen doorvoeren, zegt de minister: zorgverzekeraars, gemeenten, zorgkantoren, en ook de toezichthouders. Kamerlid Ploegen (PVDA) vraagt zich af of de macht van zorgverzekeraars momenteel niet te groot is, en of de belangen van patiënten nog maximaal gediend worden. Ook dit komt in de contourennota. Minister Bruins (Medische Zorg en Sport) benadrukt dat Nederland een ruim aanbod zorgverzekeraars heeft, waardoor mensen iets te kiezen hebben. Maar de informatievoorziening vanuit zorgverzekeraars kan beter en moet transparanter, zegt hij.
Geen nationaal zorgstelsel
De SP wil het liefst een nieuw zorgstelsel uit de grond stampen, waarbij alles vanuit de nationale overheid geregeld wordt. Dit ziet De Jonge niet zitten. De tijd en het geld dat dit kost, steekt hij liever in zorg. Zorgverzekeraars, gemeenten en zorgkantoren houden zelf de touwtjes in handen en beslissen hoe ze het geld besteden. De Jonge wil niet terug naar ‘de overheid weer de baas, niet de zorgverzekeraars’. De rol van zorgverzekeraars staat dus vast, zegt de minister. Daarnaast blijft de gemeente een belangrijke rol spelen, omdat ze dicht bij de burger staat.
Laatste update op 11 november 2019 – 11:42
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.