Vergelijk en sluit direct je zorgverzekering af.

Zorgverzekering vergelijken

De premies zijn bekend over:

Weinig verbetering privacy in de zorg

Ziekenhuis failliet

Er is weinig verbetering in privacy in de zorg, stelt Patiëntenfederatie Nederland op basis van een eigen onderzoek. Privacy in de zorg is voor de meeste mensen een belangrijk thema. Slechts 4 op de 10 mensen is van mening dat dit in het algemeen goed geregeld is. Bijna de helft van de respondenten maakt zich een beetje zorgen over privacy in de zorg. Dat blijkt uit een analyse van de waarderingen die mensen op ZorgkaartNederland achterlaten.

Ziekenhuis failliet

Meeluisteren

Het meeluisteren met een vertrouwelijk gesprek wordt het vaakst gemeld als privacyprobleem. Dit is vooral het geval bij de medisch specialistische zorg, apothekers en huisartsenpraktijken. Op ZorgKaartNederland komt dit onderwerp ook veel terug in reviews van deze disciplines. Mensen willen privacygevoelige informatie zo min mogelijk delen als het niet nodig is.

Belangrijkste situaties waarin privacyproblemen spelen

In het privacyrapport van Patiëntenfederatie Nederland staan situaties waarin meer discretie gewenst is:

  • In ruimtes waar zich andere patiënten bevinden, wordt men ongewenst met elkaars achtergrondgegevens en medicijngebruik geconfronteerd. Enerzijds speelt de indeling in de accommodatie hierbij een rol. Anderzijds heeft het personeel hier ook invloed op. Discreet gedrag kan veel goed maken.
  • Behalve andere patiënten, vindt men het ook onprettig als ander personeel inzage heeft in de eigen gegevens. Bijvoorbeeld een assistente bij de dokter, of een huisarts in gegevens van een instelling in de geestelijke gezondheidszorg. Dit delen van gegevens is meestal wel nodig, maar de noodzaak hiervan dient wel duidelijk te zijn bij patiënten.
  • In de thuiszorg wil men niet steeds weer het privé-verhaal hoeven te vertellen aan andere, nieuwe medewerkers. Hoe meer vaste medewerkers, hoe meer privacy men ervaart.

Bouwkundige aanpassingen en ander gedrag

Patiëntenfederatie Nederland stelt dat met enkele soms kleine bouwkundige aanpassingen veel privacygevoelige zaken kunnen worden opgelost. Ook zouden zorgverleners zich anders moeten gedragen. Medewerkers aan de balie en dokters op de zaal moeten zich ervan bewust zijn dat andere patiënten kunnen meeluisteren, zegt de Patiëntenfederatie.

Verpleging, verzorgingshuizen en medisch specialistische zorg

Vooral in de verpleging, verzorgingshuizen en de medisch specialistische zorg gaat het niet goed met de privacy van patiënten. Bij de verpleging en verzorging klagen veel mensen dat ze een kamer of sanitair moeten delen met anderen. Of dat hun deur niet dicht kan waardoor gesprekken voor anderen zijn te horen.
In de medisch specialistische zorg zijn er vooral klachten over een gebrek aan privacy tijdens zaalvisites, over de aanmeldzuilen bij ziekenhuizen en over gesprekken aan de balie.

Weinig verbetering

De reacties op ZorgkaartNederland laten zien dat er weinig verbetering is als het gaat om privacy in de zorg. In 2016 deed de Patiëntenfederatie samen met 2 andere organisaties een soortgelijk onderzoek onder ruim 7000 mensen.Toen was bijna de helft ontevreden over de privacy. Er waren 2 jaar geleden al veel klachten over gebrek aan privacy bij apotheken waar balies te dicht elkaar staan of medicijnen besproken worden terwijl de hele wachtkamer kan meeluisteren.

Laatste update op 7 december 2018 – 13:29 door Monique Huijdink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

keurmerk

8,9 Is het gemiddelde cijfer dat we
van onze klanten krijgen.
Op basis van 19012 beoordelingen

Hulp nodig? Open tot 17:30
0202611600

Copyright © 2005 - 2024 ZorgKiezer.nl | Herengracht 166, 1016 BP Amsterdam | DGN Finance B.V. - KvK - 30141348. WFT-nr. 12040344