Vertrouwen in de gezondheidszorg nog steeds hoog
De afgelopen tijd hebben er veel veranderingen in de zorg plaatsgevonden. Ondanks deze veranderingen hebben Nederlanders nog steeds veel vertrouwen in de zorg, de zorgprofessionals en de ziekenhuizen. Sinds 1997 wordt het vertrouwen gemeten. Volgens het proefschrift van Evelien van der Schee, onderzoeker bij NIVEL, is het vertrouwen al die tijd stabiel gebleven.
Inhoudsopgave
Vertrouwen in de gezondheidszorg
Ongeveer 90% van de bevolking heeft vertrouwen in huisartsen, verpleegkundigen, medisch specialisten en fysiotherapeuten. Door de jaren heen ligt het vertrouwen in ziekenhuizen tussen de 70 en de 80%. Bij de geestelijke gezondheidszorg ligt het vertrouwen aanzienlijk lager, namelijk tussen de 30 en de 40%. Minder mensen komen met deze zorg in aanraking. Het gebrek aan ervaring is de mogelijke oorzaak van dit lagere vertrouwen.
Gezondheidszorg in de media
Naast de eigen ervaringen en die uit de omgeving, hebben het nieuws en de media ook invloed op het vertrouwen. Van der Schee meldt dat wanneer een incident in een ziekenhuis in het nieuws komt, het vertrouwen van de mensen uit die regio daalt. Dit is dus niet van toepassing op het landelijke vertrouwen. Het vertrouwen van de plaatselijke bevolking herstelt na verloop van tijd weer.
Daarnaast zorgt de toenemende transparantie in de zorg voor meer beschikbare informatie over de prestaties van zorgverleners en zorginstellingen. Ook dit heeft invloed op het vertrouwen in de gezondheidszorg.
Zorgverzekering 2017 vergelijken
Wil jij voor het einde van het jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar? Uiterlijk 19 november maken alle zorgverzekeraars hun premies en pakketten bekend. Vanaf dat moment kun je deze weer met elkaar vergelijken en gratis overstappen. Je kunt je nu alvast inschrijven voor het PremieAlert. Dan ben jij als eerste op de hoogte van de wijzigingen voor de zorgverzekering 2017.
Laatste update op 1 november 2016 – 10:59
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.