E-health is in opmars. Chat jij al met je huisarts?
Zorg kan slimmer en beter. E-health is daarom in de afgelopen jaren een onmisbare tool geworden in de zorg. Online een afspraak maken of herhaalrecepten aanvragen, chatten of video-bellen met je huisarts: bij steeds meer huisartsen is het mogelijk. Maar het systeem loopt nog niet gesmeerd, blijkt uit de jaarlijkse eHealth monitor.
Zorgverleners en zorggebruikers zijn enthousiast over e-health. Toch is het aanbod in groter dan het gebruik daarvan. En dat heeft vooral een praktische reden: de techniek werkt niet altijd, en voor veel artsen en verpleegkundigen is e-health omslachtig om te gebruiken. Dit blijkt uit de jaarlijkse eHealth monitor van Nivel (het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en Nictiz (het expertisecentrum e-health). Werkdruk neemt voor zorgverleners dus toe. Terwijl dat nu net niet de bedoeling is.
Inhoudsopgave
Regie over je gezondheid
E-health is namelijk een fantastische tool om werkdruk in de zorg te verlagen, want: minder administratief werk. E-health is ‘de juiste zorg op het juist moment met de juiste informatie op de juiste plek’, zegt het ministerie van Volksgezondheid. Sinds 2014 heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport daarom concrete doelen gesteld om zelfredzaamheid, zelfregie en zelfzorg te verbeteren in de Nederlandse gezondheidszorg. Regie over je eigen gezondheid door e-health dus. De eHealth monitor checkt jaarlijks of daar een beetje vaart in zit, en hoe de integratie van e-health verloopt.
Wat is e-health?
Het idee achter e-health is dat mensen sneller toegang tot zorg hebben. Online kun je zelf gegevens bijhouden over je gezondheid, en je medisch dossier inzien. Goede e-health maakt het voor jou als zorgkiezer gemakkelijker om afspraken te maken en zorg te kiezen. Herhaalrecepten online aanvragen, je zorgdossier inzien of je (huis)arts een medische vraag stellen: alles kan vanuit huis of werk. Hartstikke handig. Het gebruik van online contact door zorggebruikers nam daarom opnieuw toe dit jaar. Steeds meer zorgverleners geven online inzage aan patiënten. Ideaal, bijvoorbeeld als je in het weekend contact hebt met de waarnemend huisarts, of als je in het buitenland zorg nodig hebt. Of, voor de speurneuzen, om fouten in je dossier op te snorren.
Recht op inzage
Ruim 80% van de ziekenhuizen heeft inmiddels een patiëntenportaal. Check jouw ziekenhuis op www.hoeonlineisjouwziekenhuis.nl. Inmiddels kun je bij 39% van de huisartsen je medisch dossier inzien. Niet alle huisartsen staan te trappelen om online gegevens inzichtelijk te maken. Uit het onderzoek blijkt dat huisartsen patiënten eerder websites met gezondheidsinformatie, zoals Thuisarts.nl of ‘Moet ik naar de dokter’, aanraden dan het patiëntenportaal. Terwijl je juist op zo’n portaal dit soort informatie op een centrale plek kunt aanbieden. De handen moeten uit de mouwen om innovatie in de zorg te verbeteren, zegt het ministerie VWS. E-health blijft daarom in opmars. Uiteindelijk zullen alle artsen eraan moeten geloven: vanaf 1 juli 2020 hebben we allemaal recht op elektrische inzage.
Laatste update op 6 november 2019 – 11:36
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.