Contracten ziekenhuizen en zorgverzekeraars nog niet rond
Met nog krap drie weken te gaan tot het einde van het jaar, is de helft van de afspraken tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars voor 2020 nog niet duidelijk is. Een unicum, zegt Peter Ruys, directeur van de vergelijkingssite tegen De Volkskrant. ‘Het is nog nooit voorgekomen dat zo laat in het jaar nog zo veel contracten moesten worden gesloten.’
ZorgKiezer checkte de status van de contract bij ziekenhuizen en de vier grote zorgverzekeraars. Het duurt ieder jaar langer voor de ziekenhuiscontracten rond zijn. ‘Nu de contracten uitblijven, zien we weinig consumenten overstappen. En terecht’, vervolgt Ruys.
Inhoudsopgave
‘Wacht met overstappen’
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) raadt mensen aan te wachten met hun overstap tot er meer duidelijk is over de ziekenhuiscontracten. Een noodgedwongen advies dat een paar jaar geleden nog niet nodig was.
Financiële huishouding
Verzekeraars zien dat de onderhandelingen over contracten dit jaar langer duren door de groei van het aantal patiënten, de vergoeding van dure medicijnen en de nog niet afgeronde CAO-onderhandelingen met zorgpersoneel. Ziekenhuizen kunnen daardoor niet goed inschatten hoe de financiële huishouding er volgend jaar uitziet en wat ze met de zorgverzekeraars overeen moeten komen.
Contracten voor de helft rond
Op de website van verzekeraars kunnen verzekerden bekijken of er voor 2020 al een contract is met het ziekenhuis van hun keuze. Maar het verschilt sterk per verzekeraar hoeveel duidelijkheid er al gegeven kan worden. Menzis heeft intussen contracten met twee derde van de ziekenhuizen. Ook Zilveren Kruis is inmiddels over de helft. CZ is nog aan het onderhandelen met 70% van de ziekenhuizen. VGZ is ook nog in onderhandeling met de helft van de ziekenhuizen. Het is niet uitgesloten dat er alsnog ziekenhuizen zullen komen waarbij patiënten, net als dit jaar, voor een dichte deur komen te staan.
Laatste update op 16 december 2019 – 10:50
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.
Schandalige zaak, verzekerden in het ongewisse laten… De politiek is weer eens oorverdovend stil…….
Ben het helemaal met je eens, ben al 2 weken dagelijks aan het kijken of mijn huidige verzekering een contract heeft afgesloten met ons dicht bijzijnde ziekenhuis.
Nog steeds niet!
Het zou toch netjes zijn als je als klant een redelijke tijd zou hebben om verzekeringen met elkaar te kunnen vergelijken.