Ouderen kunnen niet overstappen van zorgverzekeraar. Feit of fabel?
Je kunt op dit moment een nieuwe zorgverzekering kiezen voor 2019. Misschien wil je geld besparen of past jouw zorgverzekering niet meer bij jouw situatie. Kunnen ouderen die veel zorg nodig hebben ook een nieuwe zorgverzekering kiezen op ZorgKiezer.nl?
Inhoudsopgave
Feit of fabel?
Ouderen hebben in de meeste gevallen meer zorg nodig. Zorgverzekeraars kunnen je weigeren voor een aanvullende verzekering bij uitgebreide pakketten na medische acceptatie. Dit gebeurt alleen als jij niet uitgebreid verzekerd bent en je vraagt plotseling een uitgebreid pakket aan. Vaak weet je dan al dat je beroep gaat doen op die zorg. Zorgverzekeraars weigeren je dan voor de aanvullende zorgverzekering, omdat het risico te groot is.
Wanneer jij al hoge zorgkosten maakt en je stapt over naar een andere verzekeraar zullen ze je gewoon accepteren. Het is dus een fabel. Ouderen kunnen ook gewoon meedoen met het vergelijken en kiezen van zorgverzekeringen.
Hoe komt het in de wereld?
Voor de basisverzekering geldt een verplichte acceptatie. Ouderen, chronisch zieken en gehandicapten maken vaak extra zorgkosten voor bijvoorbeeld medicijnen, verzorging of verpleging. Wanneer je hoge zorgkosten maakt is het verstandig om naast de basisverzekering ook aanvullend verzekerd te zijn. Zorgverzekeraars mogen zelf bepalen welke aanvullende verzekeringen zij aanbieden en onder welke voorwaarden.
Een zorgverzekeraar mag je weigeren voor de aanvullende verzekering. De acceptatieprocedure geldt gelukkig lang niet voor alle aanvullende verzekeringen, meestal alleen voor de meer uitgebreide pakketten. Zoals volledige vergoedingen van bijvoorbeeld tandarts of fysio. Hier kunnen zorgverzekeraars voorwaarden stellen voor medische acceptatie.
Er zijn dan twee mogelijkheden:
- Je moet zelf vragen beantwoorden.
- De verzekeraar wil dat de zorgverlener vragen beantwoord. Vraag je bijvoorbeeld een pakket met een hoge vergoeding voor fysio aan? Dan wil de verzekeraar dat de fysiotherapeut vragen beantwoordt.
Niet geaccepteerd?
Word je niet geaccepteerd? Dan wordt je automatisch ingeschreven voor een lagere dekking. Je kunt ook de verzekering opzeggen en een nieuwe aanvragen.
Hulp nodig?
Heb jij een vraag of hulp nodig bij het kiezen van een ‘aanvullende’ zorgverzekering? Het serviceteam zit van ma t/m do tot 21:00 en op vrijdag tot 17:00 voor je klaar. Bel naar 020 2611 603 of WhatsApp naar 06 57 06 06 54.
Laatste update op 26 november 2018 – 10:06
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.