Huisartsen: doorverwijzen patiënten kost ons uren
Huisartsen zijn gemiddeld 3 uur extra tijd kwijt per week met het doorverwijzen van kwetsbare patiënten naar goede zorg. Dit blijkt uit onderzoek van huisartsen-actiecomité Het Roer Moet Om. Wachtlijsten in de zorg lopen op, en er is een groot personeelstekort.
Ongeveer 2000 van de 8400 huisartsen die aangesloten zijn bij het actiecomité HRMO, vulden in november een enquête in. Maar liefst 97 procent van de deelnemers gaf aan die week met doorverwijzingsproblemen te kampen. Dit ging om gemiddeld 6 patiënten per huisarts. 10 procent van de huisartsen had zelfs met meer dan tien ‘problematische of onmogelijke’ doorverwijzingen van patiënten te maken.
Inhoudsopgave
Bureaucratische rompslomp
Gemiddeld kost het huisartsen drie uur per week om patiënten door te verwijzen. Een op de zes huisartsen zegt vijf uur kwijt te zijn. Vooral doorverwijzingen naar ggz-instellingen en ziekenhuizen kosten moeite. Verwijzingen naar thuiszorg of verpleeghuizen kosten het meeste tijd. Dat de wachtlijsten in de zorg oplopen, is niets nieuws. Vooral dementerende ouderen, jongeren met psychische problemen en chronisch zieken worden van het kastje naar de muur gestuurd. Wachtlijsten in de zorg lopen op, en er is een groot personeelstekort.
‘Zorg voor samenhang’
Veel huisartsen ervaren de situatie inmiddels als onhoudbaar, zegt de actiegroep. Het actiecomité stelde er een boekje uit samen, met de titel: ‘Patiënt tussen wal en schip’. Het Roer Moet Om biedt de resultaten van de enquête, een boekje met ervaringen van huisartsen en een pamflet, deze week aan de Tweede Kamer aan. Zowel de politiek, zorgverzekeraars en zorgverleners moeten concrete maatregelen nemen om de samenhang in de zorg in ere te herstellen, zegt HRMO.
Problemen zorgstelsel in kaart
Om de zorg in Nederland goed en toegankelijk te houden voor iedereen, moet er iets gebeuren, zei minister De Jonge eerder. Daarom maken zorgverzekeraars, gemeenten en zorgkantoren nu per regio een uitgebreide analyse om alle problemen in kaart te brengen. Voor de zomer presenteert de minister de uitkomst, die vraag en aanbod van zorg per regio in kaart brengt. Daarna pakt hij de knelpunten aan. De Jonge verzekerde de Kamer dat dit niet betekent dat er tot die tijd niets gebeurt met urgente problemen. “We gaan al die dingen die nú om een oplossing vragen, gewoon oplossen.”
Laatste update op 26 november 2019 – 13:41
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.
Is dit NEDERLAND? NIET MELKEN! ZORG DAT JE COMPARABLE WORDT. ALS EEN. LAND. NO. MONEY. NO. CURE.